Ciekawostki z szafy, Moda

Trendy w modzie 2018 -świadome zakupy.

Trendy w modzie zmieniają się jak w kolejdoskopie, a świadome zakupy to trend, który stanie się standardem.

Każdy z nas wie, że moda zatacza koła, że modne staje się to, co nosiło się kilka lat temu. Wraca moda na Vintage, a jednocześnie pojawia się nowe spojrzenie na całą branżę.

Jest to bardziej świadome podejście do mody, nie tylko w kontekście ubrań, ale wpływu całej braży modowej na środowisko, na losy drugiego człowieka. Każdy wybór, każda decyzja ma swoją cenę. Wydaje się, że najprościej i najłatwiej cenę wyrazić w walucie, na przykład w złotówkach. Tylko sprawą o wiele ważniejszą jest to, że cenę, prawdziwą cenę, prawdziwy koszt nie zawsze można oszacować matematyką.

Można zmienić, albo spróbować zmienić podejście do mody, do ubrań, do ubierania się. Nie jest to łatwe, bo każdy z nas ma swoje przyzwyczajenia zakupowe, a wszeobecne reklamy i wyprzedaże kuszą i zachęcają do zakupów. Często jest też tak, że nie zastanawiamy się nad kosztem decyzji zakupowych. Natomiast  szybka moda – Fast Fashion, ciągle zmieniające się trendy sprawiają, że ubrania stają się ubraniami na jedną okazję.

Bywa też tak, że często kupujemy pod wpływem emocji, a później okazuje się, że zakup nowej bluzki, nowej sukienki albo kolejnej czerwonej sukienki był zakupem nietrafionym lub niepotrzebnym.

Prowadząc firmę, na codzień mam do czynienia z ubraniami. Nigdy wcześniej nie miałam okazji, ani też potrzeby, aby poczytać jakieś istotne informacje na temat danej firmy. Inspiracją do szukania wiadomości były metki i nie chodzi o to, aby była na niej nazwa znanej marki. Metki mają dla mnie tajemniczą magię, czasem jest tak, że nie rozpoznam materiału, nie znam firmy, a metka przykuje moją uwagę, zaczaruje i sprawi, że szukam informacji. Tak było między innymi z metką ze zdjęcia.  Zaintrygował mnie skład, a dokładnie POSSUM FURSweter-Untouched-World Blog 1

Okazało się, trafiłam na niezwykłą firmę, a wpis na Instagramie został dostrzeżony przez Red Carpet Green Dress

Czytając metki i czytając dzięki metkom, dowiedziałam się wielu ciekawych, niezmiernie ważnych rzeczy, którymi chcę się z Wami podzielić.

Potrzebna jest rewolucja w modzie, ale do wielu rzeczy dochodzi się stopniowo i trzeba też mieć ochotę, aby coś zmienić. Na początek warto się zastanowić nad pytaniem:

  • Dlaczego  kupuję ubrania?

Fast Fashion z założenia wymaga od nas ciągłych zakupów. Sama mam w swojej szafie, niestety, ubrania nowe, kupione pod wpływem impulsu, których nigdy nie miałam okazji założyć. Jeżeli Wy też macie w swojej szafie takie ubrania, to warto, przy okazji następnych zakupów zadać sobie pytanie:

  1. czy potrzebujemy kolejnej rzeczy do kolekcji ubrań nienoszonych?
  2. czy rzecz, którą kupię założę kilka razy?
  3. czy może będzie tak, że jest to ubranie na jeden raz?

A teraz można zwrócić uwagę na pewne sprawy, które dotyczą mody:

  • Nowe kolekcje

W latach 90- tych firmy tworzyły od dwóch do czterych kolekcji rocznie. Natomiast szybka moda, Fast Fashion, sprawiła, że obecnie tych kolekcji jest zdecydowanie więcej, nawet osiem. To sprawia, że zarówno projektanci jak i cały łańcuch dostaw w procesie produkcji stoi pod ogramną presją czasu. 

Makdonaldyzacja, która jest nieodłącznym zjawiskiem globalizacji jest również obecna w modzie. My jako kosumenci napędzamy produkcję kupując coraz więcej. Dla wielu firm jest to sytuacja korzystna, bo zwiększają się obroty, zwiększają się dochody. Są też firmy, które zdecydowały się na ograniczenie swoich kolekcji, tak zrobiła firma Acne Studio rezygnując z kolekcji międzysezonowych. Natomiast Gucci, Calvin Klein, Givenchy i Isabel Marant podczas jednego pokazu zaprezentowali damskie i męskie kolekcje jednocześnie.

  • Zanieczyszczenia środowiska

Moda, zaraz po rafinerii jest drugim najbardziej zanieczyszczającym środowisko przemysłem na świecie. Moda, to nie jest tylko produkt końcowy, czyli nasze nowe spodnie, nowa sukienka, czy też nowa bluzka, a cały cykl procesów. To między innymi hodowla bawełny, farbowanie tkanin, projektowanie, szycie to cały łańcuch dostaw, gdzie nie wszystko i nie zawsze jest przejrzyste i uczciwe.

Niewielki odsetek wielkich światowych firm przyłączyło się do programu GreenpeaceDetoks My Fashion” uruchomionego w 2011 roku. Program ma na celu wyeliminowanie z przemysłu tekstylnego niebezpieczne barwniki. Tendencją jest również to, aby moda stała się częścią obiegu zamkniętego, aby ubrania krążyły, a nie trafiały na śmietnik. Pętla Circular Fashion zakłada i zaznacza, że tkaniny można ponownie wykorzystać w procesie recyklingu, lub też zregenerować i wykorzystać ponownie. W ten trend bardzo dobrze wpisują się sklepy second hand, gdzie ubranie ma szansę dostać drugie życie.

  • Podział w zyskach

Światowy rynek branży modowej ma olbrzymią wartość, którą szacuje się na ponad 2,5 tryliona dolarów rocznie. Natomiast kwota ta rozkłada się w całym procesie produkcji bardzo różnie i czasami/często nie bardzo uczciwie. Wiele fabryk zlokalizowanych jest w krajach Trzeciego Świata, gdzie ludzie nie mają dostępu do informacji ekonomicznych, a brak dostępu do infrastruktury zarówno miękkiej jak i twardej, ogranicza możliwość uczestnictwa tych krajów w grze rynkowej. To otwiera furtkę wielkim firmom, które lokując fabryki właśnie tam, w myśl zasady ekonomicznej – maksymalizują zyski ograniczając koszty. Na szczęście ta sytuacja powoli się zmienia, a my sami jako konsumenci mamy siłę, aby wymagać od firm odzieżowych przejrzystości działania.

Jeżeli coś Cię zastanowiło, sprawiło, że masz ochotę to wszystko przemyśleć to znaczy, że jesteś na dobrej drodze.

Jeżeli jakiś temat, zdanie, jakiś ubiór zainspiruje Cię do działania napisz proszę komentarz, to zawsze otwiera drogę do dialogu.

 

teksty źródłowe:

  1.  https://truecostmovie.com/learn-more/buying-better/
  2. https://www.ecowatch.com/fast-fashion-is-the-second-dirtiest-industry-in-the-world-next-to-big–1882083445.htm
  3. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2022-r-rynek-modowy-w-polsce-osiagnie-wartosc-ponad-43-mld-zl#
  4. E. Dziewiela, N. Dembińska: artykuł “Nowa władza” str.126, Vogue nr 1, marzec 2018r.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *